Železničná stanica Bratislava-Filiálka


Železničná stanica Bratislava-Filiálka je železničná stanica v mestskej časti Nové Mesto v Bratislave.

Pôvodná osobná stanica z čias konskej železnice sa nachádzala južne od súčasnej stanice a jej staničná budova sa zachovala. Stanica bola neskôr prenesená na miesto, kde sa nachádzali nákladné koľaje. Od roku 1973 tu končili osobné vlaky z Trnavy. Od roku 1977 jazdili dva páry vlakov počas pracovných dní, ráno po Filiálku, popoludní naspäť, ďalší pár v nedeľu večer. V roku 1985 bola dokončená elektrifikácia stanice a osobná doprava do stanice skončila 1. júna 1985. V súčasnosti slúži úsek Predmestie - Filiálka ako "vlečka".

Stanica sa nachádza v zastavanej obytnej oblasti a jej severná a južná strana je chránená betónovým plotom. Aby nebolo potrebné stanicu obchádzať, bola nad koľajiskom vybudovaná lávka pre chodcov. Po 1. júni 1985 stanica začala zapadať do nezáujmu a oplotenie a lávka začali chátrať.

Po roku 1989 nastal investičný rozvoj v meste a objavil sa zámer zastavať túto oblasť a vedenie mestskej časti Nové Mesto rozhodlo o úplnom odstránení železnice z tejto oblasti. Lávka bola uzatvorená a nebola zrekonštruovaná. Železnice Slovenskej republiky majú záujem obnoviť význam železnice v oblasti vybudovaním trate medzi stanicami Petržalka a Predmestie hlavne pod povrchom zeme, čím by stanica Filiálka klesla pod zem a na povrchu by bolo možné postaviť iné objekty. Na trať bolo schválené financovanie z prostriedkov Európskej únie a po dokončení sem majú premávať vlaky z Rakúska, Nemecka, či Francúzska.

Z Wikipédie

späť        fotografie